Slankende

Hvad er moringa, og hvordan påvirker det dit vægttab?

Moringa er en stadig mere populær måde at tabe sig på. Midlet opnået fra Moringa oleifera-træet forekommer i forskellige former og har en række gavnlige egenskaber, derfor er det ofte inkluderet i den såkaldte “Superfood”. Vi besluttede at se på sammensætningen og kontrollere, hvordan man bruger planten til at få det, der er mest værdifuldt af den.

At tabe sig er ikke en let proces og ender ofte i en fiasko eller en jojo-effekt. Akkumulering af fedt forstyrrer arbejdet i mange systemer og kan også føre til betændelse i kroppen. Fedme ændrer insulinfølsomme væv (lever, skeletmuskel, fedtvæv) på det funktionelle og molekylære niveau. Så mange mennesker leder efter forskellige måder, der kan støtte dem i denne ulige kamp mod uønskede kilo. For nylig er moringa blandt de mest effektive nævnt – i form af et pulver, te eller kosttilskud. Er det rigtigt?

Hvad er moringa?

Moringa-træet vokser hovedsageligt i Asien, Afrika og Sydamerika og er en art, der når op til 10 meter. I betragtning af at hele planten bruges til at producere forskellige stoffer, der stammer fra dens unikke egenskaber, er det en af ​​de mest værdifulde kilder til aktive stoffer.

Vi anbefaler: Hvor kan jeg finde naturlig termogenik?

Moringa er også kendt som “peberrodtræ”, “mirakeltræ” eller “livets træ”. Der er en grund – rig på værdifulde stoffer, moringa har unikke kræfter. Derfor bruges det til at lindre forskellige lidelser såvel som i kosmetik og slankende.

Understøtter moringa vægttab?

Den lange liste over værdifulde egenskaber ved moringa inkluderer understøttelse af vægttabsprocessen. Af denne grund er det ofte inkluderet i detaljerne, der sigter mod at fremskynde tabet af unødvendige kg.

På grund af dets evne til at sænke blodsukkerniveauet reducerer moringa risikoen for metaboliske sygdomme som type 2-diabetes eller insulinresistens. Disse ligger ofte til grund for overvægt og fedme, hvilket igen fører til mange farlige komplikationer.

I en undersøgelse udført med mennesker, der kæmper med type 2-diabetes, blev det vist, at kun en dosis (50 g) moringapulver sammen med et måltid (endda et måltid med højt kalorieindhold) kan reducere blodsukkerniveauet med 21%. [1]

Til gengæld viser forsøg udført på rotter, at moringa kan reducere lipogenese, dvs. dannelsen af ​​fedtvæv, og også fremskynde lipolyse og derfor dets nedbrydning.

I dette tilfælde blev moringa-bladolieolie testet, hvilket bekræftede, at 400 µg / ml hæmmer dannelsen af ​​fedtceller (adipogenese) fra forløberceller uden at vise bivirkninger. Forbindelsen reducerer signifikant ekspressionen af ​​proteiner relateret til adipogenese, mens den stimulerer dem, der er involveret i lipolyse. Desuden reducerede brugen af ​​ether fra moringa-blade dyrenes kropsvægt på trods af brugen af ​​en fedtfattig diæt. [2]

Det viser sig, at den slankende effekt af moringa kan forbedres, når den kombineres med andre ekstremt værdifulde ekstrakter. Ved at bruge planten med gurkemeje og karrypulver kan du tabe dig endnu hurtigere.

Vi anbefaler: Mejeriprodukter og slankende – gør mejeri dig fedt?

Det er vigtigt, at moringa understøtter tab af uønskede pund ved at hjælpe med at opretholde normale kolesterolniveauer. Ved opretholdelse af et godt helbred er begrænsning af mængden af ​​LDL (lavdensitetslipoproteiner), dvs. lavdensitetslipoproteiner, af særlig betydning.

Hvorfor er denne fraktion så farlig for menneskekroppen? Ved at deponere i væggene i blodkarrene danner LDL-kolesterol det, der kaldes aterosklerotisk plaque. Dette fører til en indsnævring af deres lumen og derefter – til forstyrrelser i kredsløbssystemets arbejde. Kolesterol er involveret i metabolismen af ​​fedt, derfor er dens overdrevne mængde ofte forbundet med overvægt eller fedme.

Ved at fungere som et diuretikum understøtter moringa kroppens rensningsproces af toksiner såvel som at slippe af med vand, som har tendens til at blive i kroppen, især hos mennesker, der spiser store mængder salt.

Moringa – andre ejendomme

Moringa er en plante rig på protein, fiber og mineraler samt forskellige aktive forbindelser, takket være hvilken den har mange egenskaber, der er gavnlige for menneskekroppen.

Ekstraktet fra dets forskellige dele har potentialet til at hjælpe med at bekæmpe sygdomme som diabetes, insulinresistens, fedme og astma. [3]

Til terapeutiske formål kan du bruge et ekstrakt af:

  • bark
  • rødderne
  • blade
  • frugt
  • blomster
  • umodne bælg

Som du kan se, er peberrodstræet meget generøst i at dele aktive og næringsstoffer. Pulverisering, presning af olie eller frembringelse af infusioner giver dig mulighed for at trække håndfulde moringa. Og det er bestemt det værd.

Forskning tyder på, at indtagelse af moringa kan hjælpe [4]:

  • blodtryksregulering
  • opretholdelse af det rette niveau af glukose i blodet
  • sænke mængden af ​​kolesterol
  • lindring af betændelse
  • ych
  • forebyggelse af hjertesygdomme
  • bekæmpe frie radikaler
  • forbedring af åndedrætsfunktionen
  • beskyttelse mod virkningerne af arsen
  • leverregenerering

Dette skyldes blandt andet tilstedeværelsen af ​​polyphenoler og forbindelser med antioxidantegenskaber.

Ifølge undersøgelser sænker indtagelse af moringa i form af olie blodniveauerne af ALT og AST, indikatorer for leverskade. Forskere anerkender derfor, at olien er i stand til at beskytte og reparere dette værdifulde organ. [5]

Moringa understøtter også hudens korrekte funktion – den er rig på en af ​​de mest værdifulde vitaminer til dette væv, dvs. A. Forbindelsen og dens derivater er ekstremt effektive til at stimulere cellefornyelse og kollagenproduktion, hvilket forsinker virkningerne af hudens aldring og øge dens fasthed.

Vi anbefaler: Hvordan skal en diæt af stofskifteacceleration se ud?

Hvad mere er, ved at virke antibakterielt, antifungalt og antiinflammatorisk reducerer moringa forekomsten af ​​aknelæsioner og letter fjernelsen af ​​eksisterende.

Ekstrakten fra dette værdifulde træ er også rig på jern og magnesium – elementer, der giver energi og beskytter mod de negative virkninger af stress og træthed.

Moringa har anti-cancer, anti-epileptisk, anti-mavesår, krampeløsende og vanddrivende egenskaber.

Sammensætning af moringa

Moringa oleifera er ekstremt rig på næringsstoffer, mineraler, vitaminer og bioaktive stoffer. I forskellige dele af planten finder du værdifulde stoffer, der understøtter sundhed på mange niveauer.

Moringa inkluderer:

  • protein
  • fedtstoffer, herunder umættede fedtsyrer
  • kulhydrater
  • fiber
  • mineraler: calcium, jern, magnesium, zink, kalium, kobber, natrium
  • vitaminer: C, A, B, E.
  • saponiner
  • alkaloider
  • steroider
  • tanniner
  • lavonoider: rutine, quercetin
  • phenolsyrer
  • glucosinolater
  • rhamnetine
  • apigenin
  • terpener

Takket være disse ingredienser kan det tage mange fordele at tage pulver, te eller moringaolie. Urten kommer i mange former, og det er op til dig at beslutte, hvilken der bedst passer til dine behov.

Moringa i tabletter

Moringa i tabletter er en af ​​de mange former, hvor du kan finde den i apoteker, urtelægere eller på Internettet.

Inde i kapslerne er der et pulver lavet af blade, rødder eller andre dele af planten. Det er værd at satse på den første, fordi den indeholder en godt absorberet form for moringa, der vil hjælpe dig med at tabe dig såvel som i kampen mod forskellige lidelser.

Moringa – blade

Urten kan også indtages som te. Desværre er smagen af ​​moringa i bladene ikke den mest behagelige, så det er værd at tilføje lidt kanel til bouillon. Dette forbedrer ikke kun værdierne, men understøtter også vægttabsprocessen endnu mere effektivt – krydderiet er et fremragende termogent.

Moringa pulver

Moringa fås også i et pulver designet til at blive opløst i væsker eller yoghurt eller tilsat til kolde retter – for eksempel morgenmadsprodukter. I dette tilfælde ødelægger det heller ikke smagsløgene – medmindre du kan lide den bitter-søde blanding.

Moringa olie

Moringaolie er koldpresset fra et tropisk træs frø og er fuld af værdifulde enumættede fedtsyrer. Det bruges både i køkkenet (fx som et supplement til salater) såvel som i naturlig medicin og kosmetik (nærende og forbedrer hudens elasticitet).

Er moringa sikkert? Potentielle bivirkninger

Ved at bruge de rigtige doser moringa behøver du ikke bekymre dig om bivirkninger. Både pulveret og bladene og kapslerne tolereres godt af mennesker i alle aldre.

Husk dog, at det er et produkt, der indeholder adskillige aktive stoffer, der påvirker hver organisme forskelligt. At tage kosttilskud bør konsulteres med en specialist, især hvis du lider af medicinske tilstande og tager medicin.

Vigtig

På grund af sænkning af glukose- og kolesterolniveauer og muligheden for at sænke blodtrykket kan moringa påvirke intensiteten af ​​virkningen af ​​lægemidler i disse områder.

En lignende situation gælder for en allergisk reaktion. Allergi mod moringa er ekstremt sjælden, men det er værd at starte med små doser og kontrollere dit velbefindende.

Moringa er heller ikke et kosttilskud til gravide! De må under ingen omstændigheder tage det, da ekstraktet kan forårsage uteruskontraktioner og føre til abort.

Moringa dosering – hvordan man bruger?

Når du bruger kosttilskud og andre bioaktive stoffer, er det vigtigt at følge instruktionerne på emballagen. Overskridelse af den anbefalede mængde kan føre til uønskede bivirkninger.

Ifølge forskning afhænger en sikker dosis moringa af den måde, den tages på, og udgør [6]:

2 – 8 gram, når det bruges dagligt

50 gram til en enkelt administration

Disse doser viste en terapeutisk virkning og gjorde det muligt at sænke niveauet af glukose og kolesterol.

Metoden til anvendelse afhænger af den valgte form og mængde

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.